Livet på Bakkegården

Bare vores dagligdag

Det er vores intention, at denne blog skal blive til en samling af øjebliksbilleder af vores hverdag her på Bakkegården. Måske bare en digital dagbog til glæde for os selv – og måske for vores familie.

Appenzell

FerieOprettet af Aase 31 jul, 2016 13:45

Appenzell har - lige siden det blev besluttet, at vi skulle til Schweiz igen - stået på Henriks lister over steder, vi skulle se. Så en af ugens udflugter gik til Appenzell. Efter vejledning valgte vi at køre den lidt kønnere vej over Schwächalp bjergpasset.

Da vi ankom til byen fik vi parkeret, en politibetjent forespurgte venligt og serviceminded, om vi havde styr på p-skive, og at vi kun måtte holde der i 1½ time. Vi gik en lille rundtur i byen og så på butikker og flotte bygninger. Mandag er åbenbart en stille dag, hvor butikkerne enten har lukket eller åbner sent – souvenirbutikkerne undtaget. Der var mange fine ting at se på, men der blev ikke købt noget. Efter en tur på turistkontoret flyttede vi bilen til langtidsparkering og tog endnu en runde i byen, inden vi fik frokost på en fortovsrestaurant. Henrik valgte en Appenzeller Teller med masser af kød og lidt ost, vi andre prøvede Appenzeller Käse-Zwiebelfladen.

Kenneth havde fundet en brochure over et besøgsmejeri, hvor vi kunne se, hvordan Appenzeller osten bliver fremstillet. Det skulle ligge i en landsby, som hedder Stein (dem er der mange af, så det varede lidt inden vi fik GPS’en indstillet på det rigtige sted). Men da vi kom dertil var der ingen tvivl. Det var en større turistattraktion. Vi gik rundt på besøgsmejeriet og så en del af processen ved fremstilling af osten. Blandt andet var vi heldige at kunne stå og se på, at ostekarret blev fyldt med ostemasse. Man kunne også se ostene blive vendt og penslet med den hemmelige krydderlage. Det var faktisk ret interessant, og der var både billeder og tekst til at forklare mange detaljer.

Sammen med besøgsmejeriet var der naturligvis også en butik, som sælger ost og souvenirs. Hylderne blev tjekket grundigt – både dem med knive, raclette, bøger og krus m.v. – og dem med de lækre kølevarer. Vi købte en klar-til-brug-blanding til ostefondue og et stort stykke Appenzeller Surcouix (efter prøvesmagning og familie-afstemning).

På turen tilbage holdt vi udkig efter et ”Alpschaukäserei” som skulle ligge i Schwägalp (mere adresse var ikke angivet). Enten kom vi ikke forbi – eller også har vi overset det på grund af alt det andet (= naturen), som vi skulle holde øje med.

Til aftensmaden lavede vi ostefondue på terrassen.